Vaarwel Microsoft Lync. Welkom Skype for Business!

Op 12 april 2015 nam Microsoft definitief afscheid van Microsoft Lync. De oplossing voor presence, chat en videoconferencing is volledig geïntegreerd in Skype en gaat nu door het leven als Skype For Business. Met deze wijziging brengt Microsoft het gebruiksgemak van Skype samen met het krachtige enterprise platform van Lync.

Deze beslissing sluit volledig aan bij de tendens van ‘consumerisation of IT’, waarbij devices en applicaties, bestemd voor privégebruik, toegang vinden tot de werkvloer. Fabrice Legrand, Microsoft Competence Lead bij Econocom reageert enthousiast. “De ervaring leert me dat het gebruiksgemak altijd van doorslaggevend belang is bij de adoptie van nieuwe technologieën en applicaties. Vaak gaat dit ten koste van het beheer, tot grote teleurstelling van de informatica-afdeling. Met Skype for Business heeft Microsoft het ideale evenwicht gevonden door het beste van beiden te combineren in één enkele oplossing. Zo heb je het gekende gebruiksgemak en de look-and-feel van Skype, met de nodige security, compliance en controlemogelijkheden van Lync.”

Gebruiksgemak voorop

"Ook de integratie met Office 365 is een belangrijk voordeel" vervolgt Fabrice. Functionaliteiten als presence, instant messaging, voice, video calls en online meetings worden geïntegreerd met de tools die iedereen dagelijks gebruikt zoals email, kalender, document management en zelfs CRM. Zonder nog maar iéts te doen, kan je vanuit je email zien of iemand beschikbaar is. Met één klik kan je onmiddellijk chatten, telefoneren, mailen, scherm of programma delen tot zelfs samenwerken aan een document met collega’s en externen. En niet alleen op je pc, maar ook op je tablet en smartphone; iOS, Android en natuurlijk Windows. Microsoft maakt zelfs communicatie mogelijk tussen personen die niet dezelfde taal spreken. Zo kan de ene Chinees spreken, waarbij de andere Engels hoort. Voorlopig lukt dit nog maar in vijf talen, maar Microsoft werkt hard aan een uitbreiding hiervan.

Voortdurend in goede handen

De integratie en het beheer van Skype for Business voor een onderneming vergt wel de nodige expertise. Precies daarom is het belangrijk de hulp in te schakelen van een partner met de juiste knowhow en ervaring. "We adviseren onze klanten steeds om een degelijke audit van het netwerk te doen" vervolgt Fabrice. "Al te vaak wordt dit nog over het hoofd gezien en blijkt dit na implementatie ten koste te gaan van de kwaliteit van de oplossing. Vervolgens moeten de verschillende types van medewerkers in kaart gebracht worden. De noden van een verkoper zijn immers helemaal anders dan iemand die loonadministratie doet. Hierna kan er een architectuur voorgesteld worden, en vervolgens de implementatie". Voor Econocom-Osiatis houdt het hier niet op. Zo kunnen klanten een beroep doen op diensten als support, maintenance", reporting en service desk.

Toepassingen in de zorgsector

"De toepassingen van deze nieuwe manieren van communiceren en samenwerken kunnen zelfs veel verder gaan" besluit Fabrice. "Een prima voorbeeld hiervan is de zorgsector, waarop Econocom sinds jaren de focus legt door innovatieve oplossingen voor digitale operatiekamers en patiëntenkamers. Door Skype for Business hierin te integreren, kunnen we het comfort van de patiënt verbeteren, en tegelijk de communicatie van het verzorgend personeel optimaliseren. Dankzij teleconferencing en telemonitoring, zal een patiënt zich niet meer voor alle consultaties moeten verplaatsen naar de dokter of het ziekenhuis, een win-win dus voor iedereen. Met de vergrijzing van de maatschappij zal de vraag naar dergelijke oplossing alleen maar toenemen. Ook voor de hulpdiensten liggen er mogelijkheden. Nu al kennen we voorbeelden  van ambulanciers die vanuit de ziekenwagen via video met de spoedafdeling communiceren . Zo worden er belangrijke minuten gewonnen wanneer de patiënt in het ziekenhuis toekomt.

Bent u benieuwd hoe Unified Communications & Collaboration ook uw organisatie een producitiviteitsboost kunnen geven? Contacteer ons en we komen graag langs voor een gesprek en demo.