‘Customer proximity’ centraal bij digitale bank van de toekomst. BNP Paribas Fortis zet met CYOD strategisch in op de digitale competenties van haar medewerkers.

Van banken en financiële instellingen wordt vandaag een totaal andere klantenbenadering verwacht dan pakweg een aantal jaren geleden. We leven in het tijdperk van de klant, die hoge verwachtingen heeft van zijn dienstverleners. De digitale klant is de norm geworden. Hierbij blijkt technologie van kritiek belang. Ook BNP Paribas Fortis is op de digitale trein gesprongen. 

Naar een digitale en mobiele bank

BNP Paribas zet strategisch in op digitale transformatie. Daarmee wil de bank de customer journey optimaliseren, processen end-to-end stroomlijnen en meer digitale klantgerichte diensten ontwikkelen om ‘bank van de toekomst te worden’. Dit vereist de inzet van nieuwe technologieën.

“We willen iedereen mobiel maken”, zegt Kaat Bulté, Program Manager voor het nieuwe werken (NWOW) bij BNP Paribas Fortis. “We spelen in op de vraag van de klant”, zegt Philippe Gruden, Large Projects Manager Distribution Channel & Customer Experience bij BNP Paribas Fortis. “Die wil een digitale en mobiele bank.” Met een iPhone op zak moeten de medewerkers van de bank vlotter bereikbaar zijn. Een iPad maakt het makkelijk om op klantenbezoek met simulaties en digitale documenten te werken. “De klant komt minder naar de bankkantoren en zoekt contact via andere kanalen”, vervolgt Philippe Gruden. “Telefonische bereikbaarheid is daarbij heel belangrijk.”

Keuze voor iOS

BNP Paribas Fortis besliste om te standaardiseren op iOS. De 1.300 managers van het bedrijf kregen een iPhone, als vervanging van de vloot BlackBerry’s waarvan de support in juni 2016 ten einde liep. In totaal rolde BNP Parisbas Fortis zesduizend iPhones en vierduizend iPads uit.

“Alle devices zijn standaard met code en vingerafdruk beveiligd”, zegt Kaat Bulté. “Bepaalde cloudfuncties zijn geblokkeerd.” De beschikbare apps bevinden zich in de enterprise appstore, in een container waarvan de bank de beveiliging zelf beheert. “We hebben ook werk gemaakt van een beveiligde tunnel voor data-uitwisseling”, zegt projectmanager Alejandro Martinez Sanchez.

Econocom als Business Partner

“BNP was op zoek naar een business partner, die een web-based procurement platform konden aanbieden met online betalingsfunctionaliteiten. Daarnaast zocht ze ook een partij ter ondersteuning van hun business process outsourcing voor dit project, een partij die kon instaan voor ordering, invoicing, helpdesk support voor de eindgebruikers, temporary swap en repair, en tot slot ook een huuroplossing met buy-back mogelijkheden voor medewerkers die het bedrijf verlaten. Bovenop wenste BNP de governance en dit zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau.”, stelt Catherine Sterck, Managing Director van Products & Solutions en User Solutions Manager bij Econocom Belux.

Lees het vervolg