FIP - cafetariaplan ICT

De ideale manier om het verschil te maken op het vlak van verloningsstrategie.  
ICT vormt hierbij het op twee na meest gevraagde voordeel voor werknemers.

 

Uw medewerkers op een fiscaal vriendelijke manier
de nieuwste technologie aanreiken?
Een motiverend voordeel voor werknemer en werkgever 

wat is een cafetariaplan?

Met een cafetariaplan biedt u uw medewerkers de mogelijkheid om (een deel van) hun salaris, vakantiegeld of bonus naar wens te besteden aan bepaalde extralegale voordelen zoals ICT. Met het cafetariaplan kunt u uw werknemers een gepersonaliseerd en flexibel loonpakket aanbieden, zonder dat uw loonlast toeneemt. ICT opnemen in uw programma voor flexibele verloning staat synoniem voor  een langetermijnstrategie en vormt tevens een mechanisme voor belastingoptimalisering. Wij ondersteunen organisaties bij de integratie van ICT-tools in een CYOD-strategie.

de war for talent winnen door digitalisering en flexibel verlonen te combineren

Voor maar liefst een derde van de ondervraagden is flexibel verlonen een belangrijke factor in de keuze voor een bepaalde werkgever, zo blijkt uit onderzoek van SD Worx.

Met een cafetariaplan biedt u uw medewerkers de mogelijkheid om (een deel van) hun salaris, vakantiegeld of bonus naar wens te besteden aan bepaalde extralegale voordelen: extra vakantiedagen, pensioensparen, bijkomende verzekeringen, een iPad of iPhone. Het opnemen van ICT (smartphones, tablets, laptops) in het flexibel verloningspakket wordt alsmaar populairder.

Econocom maakt het flexibel verlonen met hardware bijzonder eenvoudig. We verzorgen de administratieve en logistieke processen van een cafetariaplan met betrekking tot ICT. Dit om uw HR- en IT-afdelingen zo veel mogelijk te ontlasten en te ontzorgen.

Met de komst van telewerken als structureel gevolg van de COVID-19-pandemie, heeft Econocom het aanbod van zijn cafetariaplan-catalogus uitgebreid met ergonomisch meubilair (stoelen, lampen, enz.) om het comfort van het kantoor thuis na te bootsen.

klassieke verloning vs flexibel verlonen

Klassieke verloning illustreert het probleem van de loonkost. De kostprijs voor een werkgever voor 1.000 € brutoloon bedraagt gemiddeld 1.280 € voor een bediende, terwijl de werknemer dan slechts gemiddeld 460 € over zal houden. Dankzij flexibele verloning wordt de voorziene 1.000 € bruto een budget dat de medewerker kan gebruiken.

een concreet voorbeeld?

Voor een apparaat budget van €170 bruto:

  • de totale werkgeverslasten (plus de RSZ van de werkgever) bedragen tot 216,75 €
  • de "omzetting" van dit budget in nettoloon levert de werknemer een bedrag van 73,89 € op
  • Het gebruik van dit budget via een Flexible Reward-plan maakt het mogelijk om thuis te genieten van een smartphone, een tablet, een computer of een internetabonnement. De totale waarde van deze begroting na aftrek van NTD's bedraagt 207,14 €.
  • het verschil in koopkracht is 133,25 € voor de werknemer

 

cafetariaplan vs CYOD

In het kader van een cafetariaplan is het de werknemer die het merk van zijn keuze kiest en die zijn ict-apparaten betaalt via zijn Flex Income Plan (FIP). Kiest uw bedrijf voor een CYOD-programma, dan is uw IT-afdeling verantwoordelijk voor de keuze van de devices, de beveiliging ervan en de integratie van uw apps via een MDM-oplossing (Mobile Device Management), alsook voor de aankoop ervan. Het is uiteraard mogelijk om van een CYOD op te schalen naar een cafetariaplan.

In deze videos legt onze expert op het gebied van mobiliteitsoplossingen uit het verschil tussen een cafetariaplan & een Choose Your Own Device (CYOD) programma en wat u moet weten om uw ICT cafetariaplan binnen uw bedrijf te implementeren

cyod VS cafetariaplan

uitvoering flex income plan

bent u meer geïnteresseerd in het CYOD concept & klaar om uw werknemers op de eerste plaats te stellen?

Productieve, creatieve en tevreden medewerkers zijn de motor van uw organisatie. 68% claimt productiever te werken, 37% is creatiever en 35% van de werknemers ervaart een gevoel van trots wanneer ze zelf hun technologische oplossingen mogen samenstellen.

het is ons doel om HR- en IT-managers te ontzorgen.

de invoering van een cafetariaplan,
dit is hoe we u het leven makkelijker maken!
 

eenvoudig bestellen via online catalogus

We stellen een op maat gemaakte online catalogus samen en zetten een gebruiksvriendelijk online bestelplatform klaar. Voor device keuzes die het beschikbare budget overschrijden, is een online betaalmodule mogelijk, zodat de medewerker het saldo via eigen bijdrage kan voldoen.

implementatie van het portal binenen 10 dagen

We ondersteunen uw HR- en IT-afdeling bij de volledige implementatie van het cafetariaplan. Daarnaast werken we verschillende ‘wat als…’ scenario’s uit. Wat gebeurt er als een medewerker zijn smartphone verliest, wat bij diefstal, end-of-life, instroom tijdens het jaar, ontslag.

leaseoplossingen

Wij ontzorgen HR en IT afdelingen. Onze leaseoplossingen (huur voor 24 of 36 maanden) kunnen de implementatie versnellen, doordat u voor een OPEX oplossing kiest. 

administratieve en logistieke afhandeling

Wij zorgen voor een volledige administratieve en logistieke afhandeling. Ook break, repair & fix handelen we af. Dit is een volledig Asset Lifecycle Management, dus geheel volgens de afspraken die we met u gemaakt hebben.

waarom voor econocom kiezen voor uw Flex Income Plan (FIP)

One stop shopping

SPOC voor uw projecten van concept tot implementatie en monitoring; biedt u gecentraliseerde toegang tot het optimale, vooraf geselecteerde ecosysteem.

Workplace management

  • Advies
  • Implementatie
  • App-beheer
  • Beveiliging
  • Onderhoud
  • Ondersteuning

Flexibiliteit

biedt de mogelijkheden van:

  • vroegtijdige stop,
  • tijdelijke stop,
  • upgrades,
  • vervangingen,

Allemaal gedekt door het modeling packs & services contract.

As a service

Biedt u budgettaire transparantie en voorspelbaarheid.

Expertise

Econocom is een unieke combinatie van technologische integratie en financiële innovatie.

Uw betrouwbare partner voor de implementatie van uw digitale transformatie projecten

Blog: Waarom flexibele verloning en ICT onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn

De trend wordt bevestigd: talent richt zich op organisaties die meer salarisflexibiliteit bieden. De mogelijkheid om ICT-apparatuur te kiezen maakt er bovendien zeker deel van uit dankzij de integratie in een cafetariaplan. Ontdek hoe uw bedrijf mee kan werken aan een flexibele, duurzame en vereenvoudigde aanpak.

Lees de blog

Blog: Wanneer devices een motiverende motor worden

Er zijn veel effectieve manieren om medewerkers te motiveren, zoals de vrijheid om het ICT-materiaal te kiezen waarbij ze zich het meest comfortabel voelen. Een succesvolle strategie die eenvoudig te implementeren is binnen een programma rond een innovatief beloningspakket. Demonstratie.

Lees de blog

Blog: Verhuur en cafetariaplan: vereenvoudig uw leven

Bijna één bedrijf op twee huurt de mobiele apparaten die het aanbiedt via het cafetariaplan. Een flexibele, op maat gemaakte financieringsmethode zonder zware investeringen, die wordt gewaardeerd door organisaties die streven naar administratieve vereenvoudiging en fiscale optimalisatie.

Lees de blog

Flex Income Plan bij Belfius: 75% kiest voor een Apple device

« Als je aan de medewerker keuze kunt geven, ja, dan leidt dat gewoon tot meer tevredenheid. »

Belfius begon in 2014 met een klassiek cafetariaplan en evolueerde naar een flexibel verloningsplan, waar nu ook corporate devices deel van uitmaken.
In deze testimonialvideo onthulde Belfius Reward Experts Jo Vanschoenwinkel & Ine Van De Vaerd het geheim achter hun succes: « Nu kiezen bijna 90% van onze medewerkers ervoor om één of meerdere devices op te nemen in het flexplan, met 75% die de voorkeur geeft aan Apple devices ».

In deze video komt u ook te weten wat een Employee Choice program (CYOD) inhoudt, welke rol Econocom speelt in de ondersteuning van hun Flex Plan en het belang dat Belfius hecht aan de duurzaamheid van hun IT-vloot.

ontdek de testimonialvideo

zij vertrouwen ons

Lanxess

Puratos

Vanhool

AB Inbev

Belfius

One digital company