HOE JE CASH POSITIE OPTIMALISEREN MET EEN SALE & LEASE BACK

published on 11-05-2023

Steeds meer bedrijven worden geconfronteerd met uitgestelde leveringen waarbij de installaties en verkopen niet kunnen afgerond worden. Dit gebrek aan inkomsten uit verkoop, samen met uitgestelde betalingen door klanten, legt een druk op de huidige cash flow situatie. Daarbij kunnen uitgaven, die traditioneel op het einde van het jaar dienen te gebeuren, niet uitgesteld worden. Om deze situatie te overbruggen kan u overwegen om vastliggend kapitaal te mobiliseren?

Heeft u de afgelopen maanden investeringen zelf gefinancierd? Moet u eigenaar blijven van alle activa op uw balans? Is eigendom wel de beste optie in deze moeilijke tijden? Of biedt het creëren van liquiditeit op dit moment meer toegevoegde waarde? Bouw nu reserves op om toekomstige slechte(re) periodes te overleven.

Indien u de overstap kan en wil maken van bezit naar gebruik, kan u een Sale and Lease Back overwegen.

Maar wat is dat nu eigenlijk – een Sale and Lease Back? In welke situaties biedt een Sale and Lease Back welke voordelen? In onderstaande blog geven we een overzicht van de mogelijkheden en toepassingsgebieden.

Wat is een Sale and Lease Back?

Een Sale and Lease Back is een financieringsoplossing, waarbij u reeds gekochte en in gebruik genomen assets tegen saldo boekwaarde aan een financieringspartner zoals Econocom Lease verkoopt, om ze onmiddellijk terug te huren.

Een Sale and Lease Back is een eenvoudige manier om met terugwerkende kracht onmiddellijk cash te genereren uit eigen middelen.

Deze financieringsvorm biedt het grote voordeel dat u uw gegenereerde cash meteen kan inzetten om deze moeilijke tijden te overbruggen.

Wat zijn de voordelen van een Sale and Lease Back?

1. U creëert extra liquiditeit om tijdelijke reserves te kunnen opbouwen
  2. U hebt geen boekwaardeverlies op ‘verouderde’ technologie
  3. U maakt vastliggend kapitaal beschikbaar voor andere projecten
  4. Afhankelijk van de netto boekwaarde kan een Sale and Lease Back een positieve invloed uitoefenen op uw financiële ratio’s
  5. U betaalt voor het gebruik en niet langer voor de eigendom; u boekt niet langer afschrijvingskosten
  6. U blijft gevrijwaard van verborgen kosten aan het einde van de levensduur van de assets
  7. U vereenvoudigt de administratieve follow-up en het beheer van leveranciersfacturen
  8. U vereenvoudigt het beheer van een vloot van assets
  9. U kunt de financiële oplossing koppelen aan operationele en procesmatige oplossingen (helpdesk, facturatie, etc).

Welke assets komen in aanmerking voor een Sale and Lease Back?

De overstap van capex (capital expenditure) naar opex (operational expenditure) kan voor een brede waaier aan assets.

Industriële assets

U hebt geïnvesteerd in productiemachines, in logistieke materialen, in LED verlichting. Uw liquiditeitspositie komt momenteel in het gedrang. Waarom niet overwegen om cash te genereren via een Sale and Lease Back?

ICT assets

Jaarlijks stelt u ICT assets ter beschikking van uw medewerkers. Niet alle devices zijn al volledig afgeschreven. Ondertussen dient u in laptops te investeren, zodat uw personeel thuis kan werken. Verkoop uw activa (ICT, digitale assets, kantoormeubilair, productiemachines, magazijnuitrusting) aan ons en verbeter hierdoor uw cash-flow op korte termijn.

Hoe een Sale and Lease Back praktisch aanpakken?

• Volg dit eenvoudig stappenplan.

• Maak alvast een inventaris van de assets die je wil verkopen
  • Groepeer uw assets in verschillende categorieën: verouderde, grote aantallen, assets in gebruik bij uw klanten
  • Check de netto boekwaarde van deze assets
  • Neem eventueel ook assets aan 0€ boekwaarde mee in jouw overzicht – het is namelijk makkelijker om een volledige portfolio over te dragen dan slechts een gedeeltelijke
  • Bepaal de resterende economische levensduur en anticipeer op de implementatie van de volgende generatie assets
  • Verzamel alle leveranciersfacturen gelinkt aan de assets die worden overgedragen en dit als bewijsstukken om aan te tonen dat alles netjes betaald is, om te bewijzen dat de assets niet in pand gegeven zijn
  • Stuur een factuur aan Econocom Lease met de netto boekwaarde
  • Start een optimaal gebruik van de gegenereerde liquiditeiten

Wenst u vastliggend kapitaal zo snel mogelijk te mobiliseren? Wenst u de stap te zetten van eigendom naar gebruik en wenst u hierover met ons van gedachten te wisselen? Vul dan ons contactformulier in - wij analyseren graag samen met u de mogelijkheden.