PRODUCT AS A SERVICE: NACHTMERRIE OF HAALBARE KAART?

published on 11-05-2021

Econocom krijgt steeds vaker bedrijven over de vloer die hun producten voortaan als dienst willen aanbieden. Volgens Econocom spelen er bij de transitie naar zo’n nieuw verdienmodel vier concrete uitdagingen. Uitdagingen waarvoor wel degelijk onmiddellijk inzetbare oplossingen bestaan. Speciaal voor Circubuild vat Econocom samen welke dat zijn.

Tijdens een webinar dat Econocom organiseerde getuigden ETAP Lighting en Jansen The Building Company respectievelijk over lighting as a service en klimaatplafonds as a service. Ook Dox Group heeft reeds enige tijd ervaring met Acoustics as-a-service. BIS|Econocom implementeerde dan weer 6.000 digital signage as-a-service op Schiphol en ook voor energy as a service lopen pilootprojecten. Het mag duidelijk zijn dat product as a service aan een voorzichtige opmars bezig is.

Ook aan vraagzijde wordt stilaan meer ingezet op product as a service, bijvoorbeeld in circulaire aanbestedingen. Zo is de VVSG pionier op het vlak van tapijttegels as a service en besteedde de gemeente Sint-Niklaas aan voor lighting as a service.

Wanneer een bedrijf (gedeeltelijk) wil overschakelen op product as a service, dan spelen er volgens Econocom, dat bedrijven en overheden ondersteunt bij de implementatie van as a service-businessmodellen, product-dienstcombinaties, huuroplossingen enzovoort, een aantal uitdagingen, want product as a service creëert voor veel bedrijven een nieuwe boekhoudkundige en operationele realiteit.

Het gaat volgens Econocom om vier uitdagingen, waarvoor wel degelijk onmiddellijk inzetbare oplossingen bestaan. Econocom vatte ze voor bedrijven die de overstap willen wagen, samen:

Benieuwd? Lees dan zeker verder op circubuild:
As-a-service nachtmerrie of haalbare kaart?