Duurzame verankering in Econocom’s bedrijfsactiviteiten beloond met VOKA Charter voor Duurzaam ondernemen (VCDO)

published on 19-07-2022
#csr; duurzaamheid

Sinds 2021 ging Econocom Belux concreet aan de slag met een 14-punten programma gebaseerd op de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (SDG’s).

VCDO staat voor VOKA’s Charter voor Duurzaam Ondernemen.

Het VCDO biedt een kader voor bedrijven om duurzame ambities te vertalen naar de praktijk, en wil bedrijven stimuleren om zichzelf uit te dagen verder te gaan in duurzaamheid. De deelnemers leveren forse inspanningen voor het klimaat, welzijn en mensvriendelijk ondernemen. Die inspanningen worden, na een positieve eindevaluatie door een onafhankelijke commissie, beloond met het duurzaamheidscertificaat. De laureaten vormen een sterk netwerk van bedrijven die elkaar challengen en tips uitwisselen om de uitdagingen van morgen vast te pakken.

Sophie Dings, adviseur Duurzaam Ondernemen bij Voka Vlaams-Brabant:

“Dat is meteen ook de kracht van dit charter: in plaats van algemene en vage doelen na te streven, zet je als deelnemer concrete en relevante acties op, die bijdragen aan een internationaal erkend kader. Na drie opeenvolgende, succesvolle deelnames volgt een internationale erkenning als ‘SDG Pioneer’ vanuit UNITAR, het trainings- en onderzoeksinstituut van de Verenigde Naties.”

Welke acties ondernam Econocom Belux in 2021-2022 als “responsible digital entrepreneur”?

• Electrificatie van onze car fleet
  • Initiatieven ivm well-being at work
  • Introductie van een “code of conduct”
  • Lancering van een intern CSR Team
  • Intensivering van interne en externe communicatie rond duurzaamheid
  • Publicatie van het 1e CSR Impact Report
  • Speaker slots rond financiering van de circulaire economie
  • Oprichting van een aparte entiteit voor de terugname van gebruikte ICT devices en het zoeken naar een tweede leven
  • Samenwerking met een ecosysteem van partners: Vlaanderen Circulair, économie circulaire Wallonie, Agoria, Belgische Vereniging van Leasemaatschappijen BLV, KULeuven, VOKA

Benieuwd naar ons MVO-beleid, consulteer dan zeker:

Hilde Janssens, Marketing & Communications Director, verantwoordelijk voor het animeren en implementeren van VOKA Duurzaamheidscharter:

“We hebben in toenemende mate aandacht voor duurzaamheid in onze bedrijfsvoering. Het VCDO is daarbij een grote stimulans. Het biedt ons structuur.”

Ik wil ons interne CSR Team hartelijk danken om samen de zoektocht te blijven aangaan – een zoektocht naar impact, naar blijvende integratie in onze bedrijfsstrategie. Fijn om samen – met vallen en opstaan - projecten en trajecten te kunnen uitwerken! Dank voor alle inspanningen ???

We zijn fier om ons bij de voorlopers op het vlak van duurzaam ondernemen te kunnen rekenen.”