CREËER EXTRA LIQUIDITEIT DOOR HET BENUTTEN VAN JE EIGEN ASSETS

published on 14-08-2023

Heb je ooit overwogen om je eigen bedrijfsmiddelen te gebruiken als een extra bron van financiering? In dit blogartikel delen we een praktijkvoorbeeld. Deze benadering kan waardevol zijn wanneer u behoefte hebt aan extra cash of aan een uitbreiding van uw bestaande kredietlijnen.

Situatieschets & Uitdagingen

Onlangs hadden we een gesprek met een bedrijf over hun werkkapitaal. Ze hebben een vloot van industriële machines die volledig is afgeschreven. Dit bedrijf wisselt van gedachten met ons over de best mogelijke inzet van werkkapitaal in functie van het type investeringen en het type assets.

Aanbod: Flexibiliseren van vastliggend kapitaal aan de hand van een Sale & Lease Back

Om de liquiditeit van het bedrijf te vrijwaren en nieuwe investeringsmogelijkheden te creëren, stelden we de klant een Sale & Lease Back-transactie voor. Dit houdt in dat de klant de vloot van industriële machines aan ons als externe partij verkoopt en deze vervolgens terugleast voor gebruik in hun bedrijfsactiviteiten.

Om ervoor te zorgen dat de klant een eerlijke prijs ontving voor de machines, werd een onafhankelijke derde partij ingeschakeld om de marktwaarde van de vloot te bepalen. Dit waardebepalingsproces gaf de klant gemoedsrust omdat ze een reële vergoeding ontvingen voor hun assets.

Voordelen van cash injectie dankzij Sale & Lease Back

Deze Sale & Lease Back-transactie biedt verschillende voordelen voor de klant:

1. Extra cash gegenereerd en dus (her)investeringsmogelijkheden: Door de verkoop van de vloot kan direct cash worden gegenereerd, wat waardevol is voor de bedrijfsvoering. Cash kan worden ingezet voor investeringen, voor het aflossen van schulden of voor het vervullen van andere financiële behoeften.

2. Verbetering van ratio's: Een Sale & Lease Back transactie kan een positief effect hebben op de beoordeling van jouw bedrijf door financiële instellingen en potentiële investeerders. Door onroerend goed of andere activa van de balans af te halen, verbetert de verhouding tussen schuld en eigen vermogen, wat aantrekkelijk is voor beleggers en potentiële financiers. Een sterkere balans verhoogt doorgaans het kredietvermogen van jouw bedrijf, waardoor het gemakkelijker wordt om gunstige leningen en financieringsvoorwaarden te verkrijgen.

3. Bovendien biedt Sale & Lease Back CFOs de mogelijkheid om kapitaal te herinvesteren in kernactiviteiten en groeistrategieën. In plaats van vast te houden aan een illiquide activa, kunnen CFOs de middelen inzetten om innovatie te stimuleren, R&D-projecten te financieren, marketinginspanningen te intensiveren of talent aan te trekken. Dit kan een bedrijf helpen om zich competitiever op te stellen en beter in te spelen op marktkansen.

4. Vereenvoudigde discussie met de bank: Door de extra liquiditeit die voortkomt uit de Sale & Lease Back-transactie, wordt het voor de klant gemakkelijker om met de bank te praten over nieuwe kredietlijnen. Er ontstaat een sterker financieel fundament om de financiële behoeften te ondersteunen.

Overweeg de Mogelijkheden

Ben je geïnspireerd geraakt door dit praktijkvoorbeeld? Denk je dat jouw bedrijf baat heeft bij het flexibiliseren van je vastliggend werkkapitaal? Overweeg dan zeker om je eigen bedrijfsmiddelen als financieringsbron te gebruiken. Een Sale & Lease Back-transactie vormt een effectieve oplossing om liquiditeit te optimaliseren en nieuwe groeimogelijkheden te verkennen.

Neem Contact met ons op

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Sale & Lease Back en hoe het praktische stappenplan eruitziet? Aarzel niet om contact met ons te nemen. We staan klaar om je te helpen bij het bouwen van een betere toekomst voor jouw bedrijf.

Heb je interesse in andere financieringsoplossingen, neem dan zeker een kijkje op onze financieringspagina.