Al gehoord van Third Party Maintenance, of kortweg TPM? Het omvat het onderhoud en herstel van uw infrastructuur en bijhorende applicaties door een andere organisatie dan de constructeur van de hardware (IBM, HP, DELL-EMC, NetApp, Cisco, Oracle, Hitachi,…).
Deze zorgt ervoor dat uw materiaal in de beste condities wordt onderhouden, met strikte SLA’s (service level agreements) zodat je op de afgesproken tijd, antwoord en reparatie kan verwachten. En dat loont de moeite. Je bespaart snel tussen de 30 en 60% onderhoudskosten door te partneren met een TPM in plaats van de klassieke constructeur. Maar wanneer is het tijd om deze service te overwegen? Wij geven je 5 indicatoren!
Samenvatting
1. Een groot deel van je infrastructuur komt aan het einde van haar garantie
Constructeurs geven je standaard 3 jaar garantie op je server, storage en netwerkinfrastructuur. Daarna kan je dit verlengen tot een 4de en 5de jaar. Elk volgend jaar vereist echter een nieuwe (en meestal dure) overeenkomst. Toch is het goedkoper om dan je bestaande materiaal te behouden in plaats van het in te wisselen voor nieuw.
In de praktijk zien we trouwens dat hoe duurder of kritischer de infrastructuur is, hoe meer organisaties ze willen behouden in plaats van ze te vervangen. Begrijpelijk, want zo vermijd je de onmiskenbare risico’s die een migratie met zich meebrengt en hoef je niet meteen nieuwe kosten te maken. De constructeur zal je echter proberen te overtuigen om je oude infrastructuur te vervangen omdat je zo de dure onderhoudskosten vermijdt. Gelukkig biedt third party maintenance je een alternatieve keuze.
2. Je plant een architectuur van je infrastructuur
Een verandering van constructeur is zelden een big bang, zeker wanneer het over storage of networking gaat. De introductie van nieuwe technologieën als hyperconverged systemen, software defined datacenters, private cloud doe je geleidelijk aan. De outfasering van de oude infrastructuur verloopt echter vaak moeilijk.
Organisaties zoeken flexibliteit en willen niet vastzitten aan een support contract voor een heel jaar. Third Party Maintenance partners bieden maandelijkse overeenkomsten, waardoor je je niet op lange termijn moet binden. Hierdoor kan je legacy infrastructuur toch draaiende houden, en beperk je de risico’s bij een migratie.
3. Je infrastructuur bestaat uit verschillende merken
Indien je infrastructuur bestaat uit verschillende merken, heb je ook verschillende supportcontracten, verschillende SLA’s en verschillende contactpunten. Er ontstaat verwarring, waardoor de rollen en verantwoordelijkheden onduidelijk zijn. Een TPM biedt je één contract, één factuur en één telefoonnummer voor je volledige setup.
4. De vernieuwing van je onderhoudscontracten verloopt moeilijk
Is je infrastructuur afkomstig van verschillende constructeurs en partners, dan is het beheren van je onderhoudscontracten een stressvolle bezigheid. Vendoren rekenen je immers extra kosten aan zodra je een deadline mist. Het nodige administratieve werk om deze kosten door de bedrijfsaankoopdienst te laten goedkeuren vergt heel wat moeite. Een TPM consolideert al deze verschillende contracten in één flexibele overeenkomst, met zelfs de vooraf betaalde service packs bezorgd door de vendor.
5. Je moet te veel brandjes blussen in plaats van voorkomen
Systemen kunnen vandaag aangeven dat er een incident nakende is. Zo worden problemen geïdentificeerd vooraleer er een impact is voor de gebruikers: 24/7 monitoring van de gezondheidstoestand van de hardware, pre-failure alerts, automatische call logging en engineer dispatch. De meeste vendoren bieden dit aan, maar beperken hun aanpak enkel tot hun eigen systemen.
Een TPM biedt uniforme proactieve support aan voor alle systemen, ongeacht het merk in je datacenter: één monitoring node, één console, één escalatieprocess.
Wist je dat meer dan 500 klanten hun Third Party Maintenance toevertrouwen aan Econocom BeLux? Bent u de volgende?