Talent retention en talent attraction: twee uitdagingen die vandaag hoog op de agenda staan bij veel organisaties. De war on talent woedt hevig op de arbeidsmarkt, die voor één derde gekenmerkt wordt door millennials. Er zijn drie opvallende trends die deze doelgroep met zich meebrengt, over het groeiend belang van Employee Choice én de rol van IT-devices binnen zo’n programma.
Samenvatting
Het verlangen naar keuzevrijheid
Millennials domineren inderdaad de arbeidsmarkt en zijn véél gevoeliger aan de technologie waarmee ze werken dan vorige generaties. Ze verwachten meer autonomie en keuzevrijheid dan hun voorgangers. Dat verlangen naar keuzevrijheid is meteen een eerste trend. Millennials staan dan ook centraal in ons ‘userisation’-verhaal: we zijn ervan overtuigd dat ze als eindgebruikers de sleutel tot succes hebben in digitale transformatie.
Millennials staan centraal in ons userisation-verhaal. Zij hebben de sleutel tot het succes van een digitale transformatie.
Voor hen is het gebruik van een device belangrijker dan het bezit ervan. 74% van de werknemers geeft namelijk aan dat ze een bedrijfsdevice verkiezen boven een eigen toestel. Maar laat hen de oplossingen en technologie gebruiken die zíj verkiezen en je hebt ze sneller aan je zijde.
Work anywhere, anytime
Daarnaast merken we een gigantische shift naar mobiliteit. Meer dan een derde van de werknemers werkt regelmatig vanop verschillende locaties. Bij het uitbreken van de coronacrisis in België was er een heel opvallend verschil tussen organisaties die weinig of geen aandacht besteden aan digitalisering en organisaties die dat wél doen. Die laatste groep speelde veel wendbaarder in op de veranderende omgeving en plukte er ongetwijfeld de vruchten van. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan de universiteiten, waar het meteen vanzelfsprekend was om de studenten thuis de lessen de laten volgen.
Tevredenheid, creativiteit en productiviteit
Bovendien zien we dat medewerkers die zelf hun technologie en oplossingen samenstellen, veel tevredener, creatiever én productiever zijn. Dit is meteen een derde trend die uit de twee bovenstaande voortvloeit. Die evolutie grijpen veel organisaties – terecht – aan als een belangrijke opportuniteit. Ook van de twee andere trends, namelijk de gevoeligheid aan technologie en het mobiel werken, zijn HR-afdelingen zich reeds bewust.
Medewerkers die zelf hun technologie en oplossingen kunnen samenstellen, zijn tevredener, creatiever én productiever.
Hoe kunnen organisaties daarop inspelen?
Maar hoe zet je als organisatie die trends om in acties? En bij welk departement leg je de verantwoordelijkheid neer? Veel organisaties leggen de puzzelstukken al samen. Zo zien we bijvoorbeeld al dat medewerkers in 49% van de organisaties hun smartphone zelf kiezen. Die keuzevrijheid is vaak ingebed in een cafetariaplan.
Het cafetariaplan, al dan niet versterkt met een Employee Choice budget, is inderdaad de efficiëntste en fiscaal interessantste oplossing.
Via een cafetariaplan waarin hoogwaardige ICT-devices (iPad, iPhone, MacBook) zijn opgenomen, is het perfect mogelijk dat de werknemer zichzelf uitrust met de meest recente technologie om veilig en comfortabel thuis te werken, op gelijk welk moment.
Maar wanneer betrokken afdelingen samen rond de tafel gaan zitten over de implementatie en het beheer ervan, duiken er bijzonder veel vragen op, waarbij verschillende afdelingen tevergeefs naar elkaar gaan kijken.
Drempels HR-afdeling
In de eerste plaats zijn er de HR-afdelingen, die zich voornamelijk zorgen maken over het beheer. Wanneer elke werknemer zélf zijn of haar devices kiest, lijkt het een pak complexer om alles gemanaged te krijgen. Bovendien gaat het hier om een fysieke dienst. In tegenstelling tot andere voordelen uit het cafetariaplan, komen hier wat procesmatige issues bij kijken: wat als het device niet naar behoren werkt, als het scherm stukgaat of er een supportvraag komt? Hoe verloopt de levering en wat gebeurt er aan het einde van de levensduur?
Uitdagingen IT-afdeling
Een voor de hand liggende oplossing is om dit vraagstuk over device keuze door medewerkers bij de IT-afdeling neer te leggen. Maar IT-managers stellen zich dan weer vragen over efficiency en veiligheid. Medewerkers willen werken waar ze dat willen, wanneer ze dat willen én hun device ook privé gebruiken, wat zorgt voor complexe securityvraagstukken.
Een antwoord formuleren op de uitdagingen voor IT en HR?
Of benieuwd naar de tips en tricks over de strategische invulling en uitrol van een Employee Choice programma?
Daarnaast stellen ze zich de vraag hoe verschillende operating systems naast elkaar gebruikt kunnen worden. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat – als medewerkers vandaag hun device zouden mogen kiezen, 72% voor Mac zou kiezen. Een gelijkaardige trend zien we bij smartphones: 75% kiest voor iPhone. Die voorkeuren moeten natuurlijk gematcht worden met vaak reeds geïmplementeerde Windows Operating Systems. En het is net die integratie leidt tot kopzorgen bij veel IT-managers.
Maar die zorgen zijn grotendeels onterecht. Want net zoals we IT en HR vandaag meer en meer samen aan tafel zien komen, zien we dat ook bij Apple en Microsoft. Met Microsoft Intune werd de integratie van Mac in business mogelijk. Afhankelijk van hoever een bedrijf wil gaan, kunnen extra lagen toegevoegd worden om de integratie te faciliteren.
Employee Choice in de praktijk
Belfius Bank bijvoorbeeld, startte al in 2014 met een cafetariaplan. Intussen zijn HR en IT samen geëvolueerd naar een Employee Choice programma waaraan 83% van de werknemers deelneemt. Het voornaamste resultaat? Een vlotte integratie van de uiteenlopende IT-behoeften in een heterogeen werknemersbestand.
Medewerkers zélf hun device laten kiezen?
Klanten een zo groot mogelijk deel van de werklast uit handen nemen: dat is ons doel. Dat gaat van devices tot services, user experience & management. Meer weten over Employee Choice hier.
Meer lezen over Apple at Work? Lees de volgende blog posts over :