Steeds vaker vragen klanten een as-a-service aanbod, een product met bijhorende set aan diensten met gespreide betalingen. Wat als jouw klant met zo’n concrete vraag komt aandraven. Dan spelen er best wel een aantal uitdagingen. Product as-a-service creëert voor veel bedrijven een nieuwe boekhoudkundige en operationele realiteit. U staat voor 4 uitdagingen – uitdagingen waarvoor trouwens wel degelijk onmiddellijk inzetbare oplossingen voorhanden zijn.
Samenvatting
U blijft voortaan eigenaar van het product dat u verhuurt
In geval van as-a-service blijft u als leverancier eigenaar van het product; u ‘verhuurt’ het aan de klant. Eigenaar zijn en blijven, betekent dat de producten dienen geactiveerd op uw balans. Dit impliceert een balansverlenging, een vermindering van uw solvabiliteit. Niet meteen de siutatie waar uw bankier vrolijk van wordt. In plaats van een éénmalige verkoopfactuur met de eenmalige inning van de verkoopsopbrengsten, dienen de inkomsten gespreid over de looptijd van de huurovereenkomst. Hierdoor verandert dus ook uw werkkapitaalpositie.
U moet voortaan administratief intensiever aan de slag
Door de periodieke facturatie neemt het debiteurenrisico toe. In plaats van één verkoopfactuur dient uw boekhouding zich voortaan administratief voor te bereiden op 36 huurfacturen (in het geval van een huurovereenkomst van 36 maanden). Het debiteurenrisico neemt dus toe en wordt voortaan gespreid over een veel langere periode.
Daar staat tegenover dat inkomstenstromen over een langere periode beter te voorspellen zijn. Bovendien kunt u als bedrijf voordelen halen uit de veel langere relatie met uw klanten. Per klant dient u voortaan wel een inventaris bij te houden van welke assets bij welke klant staan. Een as-a-service contract brengt wel enige vorm van asset management met zich mee.
U hebt een grotere kapitaalsbehoefte.
Stel dat 10 of 20 klanten tegelijkertijd een as-a-service voorstel vragen. Door de uitgestelde inkomstenstroom wordt de voorfinanciering een ware challenge.
U bent veraantwoordelijk voor de terugname van het materiaal (aan het einde van de huurovereenkomst)
Aangezien u eigenaar blijft van het materiaal, dient u zich te voorzien op de terugname van het verhuurde materiaal op het einde van de overeenkomst. Hebt u de nodige stockeerruimte? Bent u voorzien op transport? Hebt u de tweedehandsmarkt in kaart?
Zakt de moed u in de schoenen bij het lezen van alle bovenvermelde uitdagingen? Denkt u ondertussen – dan maar geen as-a-service? Lees toch nog even verder, want er bestaan wel degelijk werkbare, kant-en-klare oplossingen.
Door in zee te gaan met een onafhankelijke leasemaatschappij zoals Econocom, hoeft as-a-service geen showstopper noch een nachtmerrie te zijn, aangezien u
- geen assets hoeft te activeren op de eigen balans; wij bieden off-balance huur- en as-a-service oplossingen aan;
- administratief ontzorgd kan worden: alle facturatieprocessen van de huurtermijnen en asset lifecycle management worden u uit handen genomen;
- ook voor de “eco-responsible” recyclingprocessen op de leasemaatschappij kan rekenen.
Daarom luidt mijn advies:
- geef uw klant onmiddellijk toegang tot innovatie dankzij gespreide betalingen
- ga voor uw eigen groeimogelijkheden dankzij as-a-service
- contacteer ons voor het uitwerken van alle details inzake flexibele, werkbare as-a-service modellen
Benieuwd naar concrete toepassingen? Lees dan hier de succesverhalen van Buro International en Mobile Locker.
Benieuwd naar de mogelijkheden van as-a-service? Vul ons contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op. Een mailtje naar marketing.be@econocom.com kan uiteraard ook.