Patches & updates, onderhoudscontracten, SLA’s, ICT-materiaal dat end-of- life / end-of-service life gaat, enz. Kortom, kopzorgen waar iedere IT-verantwoordelijke al te maken met heeft gehad.
Dit allemaal om het rampscenario te vermijden dat het hele bedrijf down gaat door o.a. een serverpanne. Wat een aardig kostenplaatje kan worden als het probleem niet snel verholpen is.
Moeten deze herstellingen binnen je initieel afgesloten onderhoudscontract gebeuren zijn de kosten gedekt. Is dit onderhoudscontract voorbij, kan je dit verlengen zolang het materiaal niet end-of-service-life is. Die verlengingen kosten je wel een arm en een been. Dit om je richting “zou je niet beter nieuw materiaal aankopen?” te pushen.
Het is dus terecht balen als je de boodschap krijgt dat je nog steeds perfect werkend ICT-materiaal in een EOL/EOSL fase terecht komt.
Wat nu, de stekker uittrekken en gaan aankloppen bij Mr./ Mevr. de CFO en terug een zak geld vragen?
Gelukkig niet! Third party maintenance kan je helpen de investering en de levensduur van je ICT-materiaal te verlengen. Bijkomend help je de circulaire economie er ook nog een handje mee door de E-waste afvalberg te verminderen. Mooi meegenomen, niet?
Maar eerst en vooral …
Samenvatting
Wat is het verschil tussen end-of-life & end-of-service-life
- End-of-life: de R&D dienst van de constructeur heeft mooi werk verricht en heeft een waardige opvolger van je product. Om de verkoop te stimuleren gaat de producent systematisch oudere versies beginnen uit te faseren.
Nog geen reden tot paniek, de constructeur is nog verplicht x jaar support, updates, patches enz. te voorzien voor je toestel. De onderhoudscontracten worden wel duurder en duurder met ieder extra jaar je onderhoud wilt.
Voel je de koord rond je nek al spannen? Ja? Perfect, dat is de bedoeling
- End-of-service-life: Dit is de datum waarop de constructeur de stekker er volledig uittrekt. Er wordt geen onderhoud, support, patches enz. meer voorzien. M.a.w. de staat (softwarematig) waarin het toestel zich nu bevindt is ook de finale versie (op voorwaarde dat je alle updates hebt gedaan).
Je hart mag nu wel al een beat skippen! Want hoe kan je 100% business continuity garanderen als je zit met een ICT-infrastructuuromgeving die niet meer onderhouden kan worden.
Wanneer kan je het best je ICT-onderhoudscontracten uitbesteden aan een third party maintenance partij?
Bij de initiële aankoop heb je keuze een “standaard” onderhoudscontract af te sluiten met de producent (bv next business day) gedurende een aantal jaar (afhankelijk van merk en device). Of je kan kiezen dit te verlengen en/of upgraden naar een betere en snellere service (bv binnen de 4 uur on-site) tegen een meerprijs.
Wanneer dit eerste onderhoudscontract verlopen is, kan je al contact opnemen met een TPM om een onderhoudscontract op maat af te sluiten.
Wat zijn de voordelen van met een third party maintenance partner?
Bespaar 50-70% op uw ICT-onderhoudscontracten
Je zo snel mogelijk nieuw ICT-infrastructuurmateriaal laten aankopen dat is de hoofdbedoeling van de constructeurs. Onderhoudscontracten worden dan ook duurder en duurder, naarmate de extra jaren support/onderhoud. Dit om je op een bepaald moment toch de overstap te laten maken naar iets nieuws.
Waarom liggen de kosten lager?
Het businessmodel is niet om je zo snel mogelijk de overstap te laten maken naar iets nieuws maar eerder de totale levensduur van je infrastructuur te verlengen.
Bij een de constructeur ligt dit verhaal anders. Zij willen net niet dat je lang doet met je ICT-materiaal. Alles moet ten slot van al betaald worden van de verkoop van nieuw producten.
Een garantie op bedrijfscontinuïteit
Alles draaiende houden, één van de taken die op de schouders van iedere IT-manager rust. IT is simpelweg niet meer weg te denken uit de “daily business”. Ga maar eens na welke impact het uitvallen van je exchange server heeft, mocht je deze nog on-prem hebben staan. Of een server/storage probleem waardoor het bedrijf niet meer aan data kan.
Zie je je telefoon al roodgloeiend staan?